A Sunday in April
Een reeks, gebaseerd op videostills uit de gelauwerde documentaire van de Deense regisseur Jörgen Leth, "A Sunday in Hell". De film brengt op een schitterende manier een sfeerbeeld van de epische strijd in de wielerklassieker Paris-Roubaix van 1976. De wedstrijd op zich wordt op ongeziene wijze in beeld gebracht (heel anders dan de gewone wielerverslaggeving, met veel meer aandacht voor beeldexpressie), maar daarnaast komt ook wielrennen als cultuurverschijnsel aan bod, de beleving ervan door het (zondagse) publiek, het landschap dat als dramatisch decor functioneert ...
Uit deze film werden stills geselecteerd, en omgezet in schilderijen. Er is uiteraard de materiële omzetting, maar een schilderij heeft ook een andere relatie met het element tijd. Bovendien is de reeks een verwijzing naar de selectiviteit in de waarneming : uit eenzelfde informatiestroom halen wij, heel dikwijls op een subjectieve en irrationele manier, ieder ons eigen verhaal. Naargelang het ons uitkomt. Zo ontstaat in de reeks schilderijen een heel ander verhaal dan dat van het wielrennen, met verwijzingen naar tal van andere maatschappelijke aspecten en fenomenen.